income tax return filing - इनकम टैक्स रिटर्न फाइल करने में न करे ये गलती (2023)

Table of Contents
Income tax return filing Income Tax Return (ITR ) क्या होती है ? क्या आपके लिए इनकम टैक्स रिटर्न फाइल करना जरुरी है ? income tax return को फाइल करने से पहले सही itr form का चुनाव करे – income tax return filing के दौरान अपना फॉर्म 26 as चेक करना न भूले – Form 16 और अन्य tds certificates – इंटरेस्ट और अन्य इनकम को अपनी income tax return में जरूर रिपोर्ट करे – अपनी टैक्स फ्री इनकम को income tax return filing के दौरान रिपोर्ट करना न भूले – इंडिया से बाहर की असेट्स को रिपोर्ट नहीं करना – अपने previous employer से प्राप्त सैलरी को भी income tax filing के दौरान जरूर report करे – यदि आपकी इनकम 50 लाख से अधिक है तो अपनी सभी असेट्स का ब्योरा अपनी इनकम टैक्स रिटर्न में दे – income tax return को due date से पहले फाइल करे और वेरीफाई करे – FAQs Videos

Table of Contents

Income tax return filing

एक टैक्सपेयर को इनकम टैक्स रिटर्न फाइल करते समय बहुत ही ज्यादा सावधानी बरतनी चाहिये, क्योकि यह एक ऐसा काम है जहाँ अगर आप कोई गलती करते है, तो आपकी रिटर्न इनवैलिड हो सकती है और इनकम टैक्स डिपार्टमेंट से आपको नोटिस भी मिल सकता है।

हालाँकि, अधिकतर लोग अपनी इनकम टैक्स रिटर्न को अपने टैक्स सलाहकार से ही भरवाना पसंद करते है, लेकिन आज के डिजिटल युग में जहाँ इनकम टैक्स से जुडी काफी जानकारियां ऑनलाइन मिल रही है, तो टैक्सपेयर भी अपनी रिटर्न खुद भरना पसंद कर रहे है।

लेकिन, अधिकतर लोगो को आईटीआर फाइलिंग से जुडी पूरी जानकारी नहीं होने की वजह से उनकी रिटर्न फाइलिंग में काफी गलतियां होने की सम्भावना बढ़ जाती है, जिससे इनकम टैक्स डिपार्टमेंट को उन लोगो को इनकम टैक्स नोटिस जारी करने का मौका मिल जाता है और टैक्सपेयर बेवजह की परेशानी में पड़ जाते है।

हालाँकि, खुद की रिटर्न खुद फाइल करने में कोई परेशानी नहीं है, लेकिन आपको इसके सम्बन्ध में पूरी जानकारी होना बहुत जरुरी है।

इसलिए आज के आर्टिकल (income tax return filing) में हम इनकम टैक्स रिटर्न को फाइल करते समय ध्यान रखने वाली बातों के बारे में चर्चा करेंगे।

लेकिन, इन इम्पोर्टेन्ट बातों के बारे में चर्चा करने से पहले ITR से जुडी बेसिक जानकारी के बारे में जानेगे।

यह भी देखे –

  • सरकार द्धारा किसी की जमींन का Compulsory Acquisition करने के केस में टैक्स ट्रीटमेंट क्या होगा ?

Income Tax Return (ITR ) क्या होती है ?

इनकम टैक्स रिटर्न को शार्ट में ITR भी कहा जाता है, जो कि टैक्सपेयर द्वारा एक फाइनेंसियल ईयर में एक बार फाइल की जाती है।

(Video) इनकम टैक्स रिटर्न फाइल कराते समय यह गलती नहीं करे।Income tax return file

टैक्सपेयर द्वारा एक फाइनेंसियल ईयर (1 अप्रैल से 31 मार्च ) में कितनी इनकम कमाई गयी है, इस इनकम को कमाने के सोर्स क्या है और इस इनकम पर कितना टैक्स देना होगा, आदि सभी की जानकारी इनकम टैक्स रिटर्न में देनी होती है।

Income tax return में बताई गयी इनकम पर बनने वाले टैक्स का पेमेंट आपको सरकार को करना होगा। इस तरह इनकम टैक्स रिटर्न आपके इनकम का भी एक वैलिड प्रूफ होता है।

क्या आपके लिए इनकम टैक्स रिटर्न फाइल करना जरुरी है ?

यदि, आप एक इंडिविजुअल है और अपनी income tax return filing करने की सोच रहे है,

तो सबसे पहले आपका यह जानना जरुरी है कि क्या आपको income tax return filing करना इनकम टैक्स एक्ट के हिसाब से जरुरी है या आप अपनी इच्छा से इसे फाइल कर रहे है।

क्योकि, अगर आपको ITR filing करना जरुरी है और आप इसे फाइल नहीं करते है, तो इनकम टैक्स डिपार्टमेंट द्धारा आपको बाद में नोटिस दिया जा सकता है।

इसलिए, यदि आपकी gross total इनकम basic exemption limit से अधिक है तो निश्चित ही आपको income tax return filingकरनी होगी।

यहाँ पर gross total income से मतलब उस इनकम से है जो कि बिना किसी डिडक्शन या exemption को क्लेम करे निकाली जायेगी।

जैसे – यदि असेसमेंट ईयर 2021-22 में आपकी gross total income 3.5 लाख है और आपके पास कुल डिडक्शन ( जैसे – इंश्योरेंस पालिसी, होम लोन etc.) 1.5 लाख की है,

तो इस केस में डिडक्शन को क्लेम करने के बाद आपकी इनकम 2 लाख (3.5 लाख -1.5 लाख ) होगी जो कि basic exemption limit 2 .5 लाख से कम है।

लेकिन आपकी gross total income (डिडक्शन क्लेम करने से पहले ) 3 .5 लाख है जो कि basic exemption लिमिट से अधिक है, इसलिए आपके लिए इनकम टैक्स रिटर्न due date से पहले फाइल करना जरुरी होगा।

इसके अलावा यदि आपकी इनकम basic exemption limit से कम है और आपका कुछ टीडीएस काटा जा चुका है। तो इस केस में भी आपको इनकम टैक्स रिटर्न फाइल करना जरुरी होगा, ताकि आप काटे गए टीडीएस का रिफंड क्लेम कर सके।

इसलिए, अगर आपकी gross total income बेसिक exemption limit से अधिक है और आपका पूरा टीडीएस काटा जा चुका है, तो भी आप income tax return filing करने की जिम्मेदारी से मुक्त नहीं हो जाते।

कुछ अन्य केस जहाँ रिटर्न फाइलिंग आपके लिए अनिवार्य होगी –
  • एक फाइनेंसियल ईयर में 1 करोड़ या अधिक राशि करंट अकॉउंट में जमा करने पर,
  • एक लाख या अधिक के बिजली के बिल का भुगतान पर,
  • 2 लाख या अधिक राशि फॉरेन ट्रेवलिंग पर खुद या किसी अन्य के लिए खर्च करने पर,
  • भारत के बाहर किसी सोर्स से इनकम होने पर,
  • भारत के बाहर किसी खाते में signing authority होने पर

income tax return को फाइल करने से पहले सही itr form का चुनाव करे –

आपके लिए सही itr form का चुनाव करना सबसे जरुरी काम है, चाहे आपके लिए income tax return filing करना जरुरी हो या नहीं।

(Video) ITR Filing: इनकम टैक्स रिटर्न भरने में हो गई चूक, तो ऐसे करें सुधार | Income Tax Return Correction

भारत में काफी लोगो की रिटर्न सिर्फ इसलिए गलत हो जाती है, क्योकि उन्होंने सही itr forms का चुनाव नहीं किया होता है।

सही itr फॉर्म नहीं चुनने पर आपकी इनकम टैक्स रिटर्न डिफेक्टिव हो सकती है और इनकम टैक्स डिपार्टमेंट द्वारा इसे प्रोसेस नहीं किया जायेगा। इस केस में आपके द्वारा रिटर्न फाइल की हुई नहीं मानी जायेगी।

इसलिए अगर आपने इनकम टैक्स रिटर्न को फाइल करते समय गलत itr form भरा है तो आपको काटे गए टीडीएस का का रिफंड भी नहीं दिया जायेगा।

आपके लिए कोनसा itr फॉर्म्स सही होगा यह जानने के लिएitr forms कौन -कौनसे होते है और कोनसा फॉर्म आपके लिए एप्लीकेबल होगा ? देखे।

income tax return filing के दौरान अपना फॉर्म 26 as चेक करना न भूले –

जब भी आप अपनी आई टी आर फाइल करे तो अपने फॉर्म 26 as को जरूर चेक करे। फॉर्म 26 एस को आप ऑनलाइन इनकम टैक्स पोर्टल पर चेक कर सकते है।

Form 26 as एक टैक्स क्रेडिट स्टेटमेंट होता है, जिसमे आपके द्धारा जमा करवाए गए टैक्स ( एडवांस टैक्स, सेल्फ असेसमेंट टैक्स etc.), टीडीएस, टीसीएस, टीडीएस रिफंड, टीडीएस डिफ़ॉल्ट, फाइनेंसियल ट्रांजेक्शन और जीएसटी टर्नओवर की डिटेल्स होती है।

यानि कि सरकार के पास आपके सम्बन्ध में इन चीजों से जुडी जो भी जानकारी होती है, वह फॉर्म 26AS में आपको शो होगी।

इसलिये, आपके द्वारा फाइल की गई इनकम टैक्स रिटर्न में और फॉर्म 26 as की डिटेल में कुछ अंतर होता है, तो इनकम टैक्स डिपार्टमेंट आपको निश्चित ही इनकम टैक्स नोटिस जारी करेगा। इस नोटिस में आपके द्वारा की गयी गलती को सही करने के लिए कहा जायेगा।

इसलिए अनावश्यक परेशानी से बचने के लिए income tax return filing के दौरान फॉर्म 26 as को जरूर चेक करे और इस फॉर्म्स की डिटेल्स को अपनी रिटर्न से जरूर मिलान करे ।

हालाँकि, यह जरुरी नहीं है कि form 26AS में आपके टैक्स या अन्य चीजों से जुडी पूरी डिटेल्स हो। इसलिए अगर आपके पास कुछ एडिशनल जानकारी है, जो कि फॉर्म 26AS में नहीं है, तो उसे भी अपनी रिटर्न में रिपोर्ट करे

फॉर्म 26 as के बारे में जानने के लिए देखे – फॉर्म 26 as क्या है और इनकम टैक्स रिटर्न भरने में यह क्यों जरुरी है ?

Form 16 और अन्य tds certificates –

इनकम टैक्स रिटर्न फाइलिंग से पहले अपने फॉर्म 16 और अन्य टीडीएस सर्टिफिकेट्स को भी जरूर चेक कर ले।

फॉर्म 16 और अन्य टीडीएस सर्टिफिकेट्स आपको उस केस में जारी किये जाते है, जब आपका टीडीएस काटा गया हो। अगर आपका टीडीएस नहीं काटा गया है, तो ये फॉर्म्स आपके पास नहीं होंगे।

(Video) Income Tax Return Filing 2021-22 | Return File करते समय ये गलती ना करें

अगर आपके पास ये टीडीएस सर्टिफिकेट्स है, तो आपकी फाइल की हुई रिटर्न और इन फॉर्म्स में भी किसी तरह का कोई अंतर नहीं होना चाहिए, अगर इनकम टैक्स डिपार्टमेंट द्धारा इनमे अंतर पाया जाता है, तो डिपार्टमेंट आपको नोटिस जारी कर सकता है।

लेकिन, अगर इन टीडीएस सर्टिफिकेट्स और फॉर्म 26AS में बताये गए टीडीएस के अमाउंट में कोई अंतर आता है, तो हो सकता है कि आपका टीडीएस सरकार को जमा नहीं करवाया गया। इस अंतर के कारणों के बारे में जानने के लिए आपको अपने टीडीएस डिडक्टर से बात करनी होगी।

साथ ही जो भी डिडक्शन या exemption आप क्लेम कर रहे है, उनके सर्टिफिकेटस भी अपने पास संभाल कर रखे। क्योकि बाद में कभी भी enquiry होने पर जो डिडक्शन आपने क्लेम की है, उनकी वास्तविकता दिखाने के लिए आपके पास इन सर्टिफिकेट्स का होना जरुरी है।

अगर बाद में कभी इनकम टैक्स डिपार्टमेंट से कोई enquiry होती है और आपके पास सर्टिफिकेट्स नहीं है, तो इनकी डिडक्शन आपको नहीं दी जाएगी और आपकी इनकम पर टैक्स की राशि भी बढ़ जाएगी।

इंटरेस्ट और अन्य इनकम को अपनी income tax return में जरूर रिपोर्ट करे –

अधिकतर लोग income tax return filing के दौरान अपनी इंटरेस्ट और अन्य इनकम को रिपोर्ट नहीं करते।

इंटरेस्ट इनकम में आपके सेविंग अकाउंट के ब्याज, फिक्स्ड डिपाजिट का ब्याज और अन्य इंटरेस्ट को शामिल किया गया है। ये सभी इनकम आपके other source की इनकम मानी जाती है।

इनमे सेविंग अकाउंट के ब्याज की आप section 80tta में 10,000 तक के अमाउंट की छूट ले सकते है और अगर आप सीनियर सिटीजन है, तो सेक्शन 80TTB में 50 हजार तक के सेविंग अकॉउंट ब्याज की छूट ले सकते है।

यदि, आपकी फिक्स्ड डिपाजिट पर पहले टीडीएस काटा जा चुका है , तो भी इसे अपनी इनकम टैक्स रिटर्न में जरूर रिपोर्ट करे।

अपनी टैक्स फ्री इनकम को income tax return filing के दौरान रिपोर्ट करना न भूले –

यदि आपकी कोई इनकम टैक्स फ्री है तो इसका मतलब यह नहीं है कि इसे आपको अपनी income tax return में रिपोर्ट नहीं करना। टैक्स फ्री इनकम पर कोई टैक्स नहीं लगाया जायेगा लेकिन इसे itr में रिपोर्ट करना जरुरी होता है, जैसे – एग्रीकल्चर इनकम।

एग्रीकल्चर इनकम टैक्स फ्री इनकम होती है, लेकिन अगर यह 5000 से ज्यादा है, तो इसे आपके टैक्स की कैलकुलेशन प्रोसेस में शामिल किया जायेगा। ऐसा करने से आप पर लगने वाली स्लैब रेट बढ़ सकती है।

इन टैक्स फ्री इनकम को रिपोर्ट नहीं करने पर आपको बाद में परेशानी उठानी पड़ सकती है। टैक्स फ्री इनकम को रिपोर्ट करने के लिए itr में अलग से कॉलम दिया हुआ होता है।

हालाँकि, एग्रीकल्चर land से हुई इनकम के अलावा भी काफी इनकम टैक्स फ्री होती है जिनके बारे में आपऐसी इनकम जिन पर भारत में कोई टैक्स नहीं लगता देख सकते है।

इंडिया से बाहर की असेट्स को रिपोर्ट नहीं करना –

यदि किन्ही करदाताओं की भारत से बाहर कोई असेट्स है तो उनके लिए इनकम टैक्स रिटर्न फाइल करना जरुरी है , चाहे उनकी gross total income बेसिक exemption limit से ज्यादा हो या नहीं।

(Video) Income Tax Return: अगर आपने गलत इनकम टैक्स रिटर्न फाइल किया है, तो जरूर देखें ये वीडियो

भारत के बाहर की असेट्स में आपके द्वारा foreign में कोई बैंक अकाउंट (चाहे आपका खुद का हो या आप उसमे beneficiary हो ) , कोई immovable प्रॉपर्टी या किसी शेयर में इन्वेस्टमेंट को शामिल किया गया जायेगा।

इन सभी की डिटेल आपको अपनी income tax return filing के दौरान देनी होगी।

अपने previous employer से प्राप्त सैलरी को भी income tax filing के दौरान जरूर report करे –

यदि, आप किसी फाइनेंसियल ईयर के दौरान अपनी जॉब चेंज करते है , तो आपको अपने पुराने एम्प्लायर से प्राप्त सैलरी को भी अपनी इनकम टैक्स रिटर्न में दिखाना होगा।

अधिकतर लोग अपने पुराने एम्प्लायर से प्राप्त सैलरी को सिर्फ इसलिए रिपोर्ट नहीं करते क्योकि उनकी इस सैलरी पर टीडीएस नहीं काटा गया था।

इसलिए जब भी आप अपनी जॉब चेंज करे तो अपने नए एम्प्लायर को अपने पुराने एम्प्लायर से प्राप्त सैलरी की जानकारी जरूर दे ताकि वह आपकी सैलरी पर सही तरीके से टीडीएस काट सके।

यदि आपकी इनकम 50 लाख से अधिक है तो अपनी सभी असेट्स का ब्योरा अपनी इनकम टैक्स रिटर्न में दे –

ऐसे व्यक्ति जिनकी कुल इनकम 50 लाख से अधिक है, वह income tax return filing में अपनी सभी असेट्स की जानकारी दे।

इनकम टैक्स रिटर्न में दी गयी असेट्स की वैल्यू की correct जानकारी देना भी बहुत जरुरी है। साथ ही आपको अपनी फाइनेंसियल असेट्स की भी जानकारी देनी होगी, जैसे – इन्शुरन्स पॉलिसीज, loans, शेयर्स और बांड्स , फिक्स्ड डिपॉजिट्स etc .

income tax return को due date से पहले फाइल करे और वेरीफाई करे –

इनकम टैक्स रिटर्न को due date से पहले फाइल करे, चाहे आपके लिए रिटर्न फाइल करना जरुरी हो या नहीं।

यदि आप due डेट के बाद इनकम टैक्स रिटर्न फाइल करते है, तो आप पर इंटरेस्ट और पेनल्टी लगायी जायेगी।

income tax return फाइल करने के बाद इसे वेरीफाई करना न भूले। इनकम टैक्स रिटर्न को वेरीफाई करने के बाद ही आपकी आईटीआर फाइलिंग की प्रोसेस पूरी होगी।

हालाँकि, income tax return को आप due date के बाद वेरीफाई कर सकते है। रिटर्न को वेरीफाई करने के लिए आपके पास 120 दिन होते है, जो कि रिटर्न सबमिट करने की डेट से जोड़े जाते है।

अगर आपको आर्टिकल (income tax return filing) अच्छा लगा हो तो, इसे आगे शेयर जरूर करे।

FAQs

Are you filing the income tax return for any of the following reasons itr2? ›

ITR-2 form is for individuals and HUF receiving income other than income from 'Profits and Gains from Business or Profession'. Thus, individuals with income from the following sources are eligible to file Form ITR-2: Income from salary/pension. Income from house property (income can be from more than one house property ...

Who are exempted from it return? ›

Basic exemption limit
Age of an individual taxpayerBasic exemption limit under old income tax regime (Rs)
Below 60 years of age2,50,000
Between 60 and 80 years of age (Senior citizen)3,00,000
80 years and above (Super Citizen)5,00,000
5 more rows
29 Jul 2022

Can we file IT return for ay21 22? ›

The last date of filing Income Tax Return for AY 2021-22 without late fees was 31st December 2021. However, with late fees also the last date to file a Return for AY 2021-22 was 31st March 2022.

What is the ITR for salaried person? ›

ITR-3: As a salaried employee, you can file an ITR-3 if you receive income from salary, business or profession, house property (one or multiple), capital gains, and other sources.

Can I file ITR for last 3 years now? ›

No, you cannot file an ITR for the last three years together, that is, in one year. Before diving into this topic let us clarify the difference between a financial year and an assessment year.

Is it compulsory to file return of income? ›

According to tax rules, filing of return of income is mandatory where an individual's gross total income is more than Rs 2,50,000 in a financial year. However, an individual who may not have taxable income is also required to file his income tax return if he meets some conditions.

What is the minimum income for tax filing in 2022? ›

Minimum income to file taxes

$12,550 if under age 65. $14,250 if age 65 or older.

What is the minimum income to file ITR? ›

It is mandatory to file ITR for individuals If the gross total income is over Rs. 2,50,000 in a financial year. This limit exceeds Rs. 3,00,000 for senior citizens and Rs.

At what age can you stop filing income tax? ›

Anyone over the age of 65 can skip filing taxes if their income is under $14,700 in 2022. If it's a married couple, both over the age of 65, filing jointly their taxable income needs to be below $27,300. If social security is the only income, it is not considered taxable income.

What is the last date for filing income tax return 22 23? ›

The CBDT has notified that the due date for filing Income Tax Return (ITR) u/s 139(1) for Assessment Year (AY) 2022-23 has been extended from 31/10/2022 to 07/11/2022 for corporate assessees or where tax audit is applicable.

What is the last date for filing ITR for AY 2022-23? ›

The last date for filing income tax return (ITR) for FY 2021-22 (AY 2022-23) is July 31, 2022. If this deadline is missed by the individual ...

Can I file ITR now for AY 21 22? ›

The due date of return filing of domestic companies for FY 2021-22 is 31st October 2022. However, if the company is having any international transaction or specified domestic transaction who is required to furnish a report in Form No. 3CEB u/s section 92E, the due date to file ITR will be 30th November 2022.

Do I need to file ITR if income is less than 5 lakhs? ›

So, no tax is required to be paid. But, again, one has to file the Income Tax Return, if the Total Income is above INR 2.5 lakh (in case of senior citizens INR 3 lakh and for very senior citizen INR 5 lakh).

How can I save my income tax in India on salary 2022 23? ›

6 Ways to Save Income Tax Under Section 80C
  1. Life Insurance. Life Insurance does not only provide full life coverage, but it is also the best way to save Taxes. ...
  2. ELSS. ...
  3. Tax Saving Fixed Deposit. ...
  4. Senior Citizens Savings Scheme (SCSS) ...
  5. Provident Fund. ...
  6. National Saving Certificates.
19 Nov 2022

Who are eligible for ITR returns? ›

Who is eligible for income tax return? While any one having a valid PAN is eligible to file IT return even if their income is below exemption limit, it is mandatory for companies and firms to file ITR. Individuals whose taxable income exceeds the maximum amount not chargeable to tax are eligible for income tax return.

Can I file ITR for 5 years back? ›

Individuals can file returns for the previous years. This can only be done for the two years preceding the current financial year for which the returns have to be filed. Taxpayers are provided a two year period during which returns can be filed.

Can I file ITR after 5 years? ›

You can file returns for the previous years. This can be done, at best, for the two years preceding the current financial year. If you want to file your ITR for the FY 2017-18 then you must do so by the end of the FY 2019-2020.

Can I file ITR after 10 years? ›

Normally, as per the existing Indian tax law, a person can file his ITR for one year only at any given point of time.

What happens if I don't file ITR at all? ›

Interest on the Tax Amount

When an individual or company fails to pay their income tax return on time, they will have to pay an interest of 1% per month until they file their ITR 6 due date.

What will happen if ITR is not filed? ›

Non-filing of ITR can lead to imprisonment, where the term can vary between 3 months and 2 years. Non-filing of ITR can lead to imprisonment, where the term can vary between 3 months and 2 years.

Is failure to file ITR a crime? ›

Failure to file tax returns when taxes are already withheld is not a crime involving moral turpitude. UNTIL now, there are still many people who argue that failure to file tax returns is a crime that involves moral turpitude.

What is the minimum income to file taxes in 2022 over 65? ›

If you are at least 65, unmarried, and receive $14,700 or more in non-exempt income in addition to your Social Security benefits, you typically must file a federal income tax return (tax year 2022).

What are the filing requirements for 2022? ›

Listed below are the income requirements for filing a tax return for 2021 and 2022, which vary by filing status and number of dependents.
  • Single. 2021: $12,550. 2022: $12,950.
  • Married, filing jointly. 2021: $25,100. ...
  • Head of household. 2021: $18,800. ...
  • Married, filing separately. 2021: $5. ...
  • Qualifying widow(er) 2021: $25,100.

What documents do I need to file taxes 2022? ›

What documents do I need to file my taxes?
  1. Social Security documents.
  2. Income statements such as W-2s and MISC-1099s.
  3. Tax forms that report other types of income, such as Schedule K-1 for trusts, partnership and S corporations.
  4. Tax deduction records.
  5. Expense receipts.
18 Oct 2022

How much tax do I pay on 15 lakhs? ›

Frequently Asked Questions ( FAQ's )
Income SlabApplicable Tax Rate
Above Rs 7.5 lakh and up to Rs 10 lakh15%
Above Rs 10 lakh and up to Rs 12.5 lakh20%
Above Rs 12.5 lakh and up to Rs 15 lakh25%
Above Rs 15 lakh30%
3 more rows

How much tax do I pay on 10 lakhs? ›

New income tax slabs for FY 2022-23
Taxable incomeTax rates
Up to Rs. 5 lakhsNIL
Rs. 5,00,001 – Rs. 10 lakhs20% of income above Rs. 5 lakh + 4% cess on income tax
Above Rs. 10 lakhsRs. 1,00,000 + 30% of income above Rs. 10 lakh + 4% cessnt

Do you pay less tax if you are over 65? ›

Standard Deduction for Seniors – If you do not itemize your deductions, you can get a higher standard deduction amount if you and/or your spouse are 65 years old or older. You can get an even higher standard deduction amount if either you or your spouse is blind.

How much can a retired person earn without paying taxes in 2022? ›

In 2022, this limit on your earnings is $51,960.

The special rule lets us pay a full Social Security benefit for any whole month we consider you retired, regardless of your yearly earnings.

What is the penalty for late ITR filing? ›

A late fee of up to Rs 5,000 for people having an annual income of more than Rs 5 lakh can go up to Rs 10,000 if the ITR is filed after December but before March 2023. And if your income exceeds the taxable amount limit, you will not be charged any penalty even if you file your ITR after the deadline.

What is the due date of filing TDS return for q4 of FY 21 22? ›

CBDT extend dates for filing TDS, tax returns

The last date for filing belated tax returns for the financial year 2021 has been extended till 31 May 2021. The date for payment of amount under Direct Tax Vivad se Vishwas Act 2020 without any additional amount has also been extended till 30th June 2021.

Can I file ITR for AY 2022-23 now? ›

The last date for filing income tax return (ITR) for FY 2021-22 (AY 2022-23) is July 31, 2022. If this deadline is missed by the individual ...

What is the first day of Efiling 2022? ›

WASHINGTON — The Internal Revenue Service announced that the nation's tax season will start on Monday, January 24, 2022, when the tax agency will begin accepting and processing 2021 tax year returns.

What is the last filing date for 2022? ›

The due date for filing your tax return is typically April 15 if you're a calendar year filer. Generally, most individuals are calendar year filers. For individuals, the last day to file your 2022 taxes without an extension is April 18, 2023, unless extended because of a state holiday.

What is after condonation of delay ITR? ›

Condonation of Delay Under Limitation Act, 1963

It provides that the court can accept any appeal or application when filed after the limitation period if the appellant or applicant shows that he had a sufficient cause for not filing the appeal or application within the prescribed period.

Do I need to file ITR if my income is 4 Lacs? ›

As per the current income tax laws, an individual below 60 years of age is required to file ITR if his/her gross total income exceeds Rs 2.5 lakh in a financial year. This is irrespective of the income tax regime (old vs new) chosen by him.

What happens if taxable income is above 5 lakhs? ›

5 lakh per annum will still need to pay tax as per their slab. If your income is between Rs. 5 lakh to Rs. 10 lakh, you will need to pay 20% of your taxable income to the government.
...
Step 5:
Tax Calculation - ParticularsExisting (in Rs. per annum)Post Interim Budget (In Rs. per annum)
Income tax14,50012,500
17 more rows

Do I need to file ITR if my income is less than 250000? ›

While it is advisable to file ITR on or before 31st July 2022 if one's annual income is above ₹2.5 lakh, it is also advisable for those whose annual income is below ₹2.5 lakh under certain circumstances. If an earning individual has incurred losses from the stock market, mutual funds, properties, etc.

How can I avoid 10 lakhs tax? ›

First, there is a standard deduction of Rs 50,000 for salaried individuals. This will reduce the taxable income to Rs 9.7 lakh. Then come the tax-saving investments under Sec 80C, which can reduce taxable income by up to Rs 1.5 lakh. Another Rs 50,000 can be reduced by investing in the NPS under Sec 80CCD(1b).

How can I save tax on my salary in 18 lakhs? ›

Therefore, the total deduction under Sections 80C and 80CCD (1B) comes to Rs 2 lakh. There is no maximum deduction limit under this section.
...
ParticularsAmount (in Rs)
Gross Salary18,00,000
Less HRA4,30,000
Less Education Allowance2,400
Less Hostel Allowance7,200
5 more rows
25 Aug 2020

What is the maximum taxable income for 2022? ›

Starting Jan. 1, 2022, the maximum earnings subject to the Social Security payroll tax will increase by $4,200 to $147,000—up from the $142,800 maximum for 2021, the Social Security Administration (SSA) announced Oct.

Who are exempted for ITR? ›

You are not obliged to file ITRs if you are a minimum wage earner, an individual earning purely compensation income that does not exceed PHP250, 000, or if your employer has withheld your income tax correctly.

Who Cannot file the ITR? ›

Who cannot file ITR-1 for AY 2022-23. An individual with an income above Rs 50 lakh. An individual who is either a director of a company or has held any unlisted equity shares at any time during the financial year. Residents not ordinarily resident (RNOR) and non-residents.

Can I file my ITR myself? ›

You can file and submit your ITR through the following methods: Online Mode – through e-Filing portal. Offline Mode – through Offline Utility.

Who should be filing ITR 2? ›

Who is eligible to file ITR-2 for AY 2021-22? Do not have income from profit and gains of business or profession and also do not have income from profits and gains of business or profession in the nature of: interest. salary.

What is itr2 in income tax? ›

The ITR-2 is a form used by Indian citizens as well as non-resident Indians to file their tax returns with the Income Tax Department of India. Filing Income Tax in India requires an assessee to fill up and submit different forms depending on the category the assessee falls under.

What is filing type in ITR 2? ›

ITR 2. Individuals and HUF for revenue from sources other than their enterprise or occupation. Individuals and NRIs who earn money from a job, a home, capital gains, or other sources may file Form ITR-2. ITR-2 may be filed by salaried people who have made profits or damages from stock purchases and sales.

Should I file itr1 or itr2? ›

Under Form ITR-1, the individual is not earning an income from through activities like the lottery, gambling etc. On the other hand, in ITR-2, the individual earns through activities like a lottery, gambling etc. The individual earns from 1 house property only. The individual earns from more than 1 house property.

Who is qualified for ITR? ›

1) A resident citizen engaged in trade, business, or practice of profession within and without the Philippines. 2) A resident alien, non-resident citizen or non-resident alien individual engaged in trade, business or practice of profession within the Philippines.

Can I file ITR for last 2 years now? ›

Individuals can file returns for the previous years. This can only be done for the two years preceding the current financial year for which the returns have to be filed. Taxpayers are provided a two year period during which returns can be filed.

What is the difference between it1 and itr2? ›

It's important to note that ITR-2 is much more complex form then ITR-1; ITR-1 is also known as Sahaj because it is a simple ITR form that does not require much information as compared to ITR-2. (An individual can file ITR even if the July 31, 2022 deadline of filing ITR is missed.

Which ITR for salary and capital gain? ›

Thus, if a salaried individual has income from salary and capital gains, then he/she will be required to file an income tax return using the ITR-2 form.

Which ITR for which category? ›

Which ITR Form to File When Filing Income Tax Return?
FormApplicabilityBusiness Income
ITR 1Resident Indian individuals and HUFsNo
ITR 2HUFs and individualsNo
ITR 3Partner in a firm, HUF, or individualsYes
ITR 4Firm, HUF, or individualOnly for business income that is presumptive
3 more rows

What happens if I file my ITR wrong? ›

A mistake made at the time of filing an ITR can be corrected by filing a revised ITR. Section 139(5) of the Income-tax Act,1961 states that after filing their income tax return if someone discovers any omission or wrong statement, he/she can furnish a revised return.

What is basic exemption limit in ITR? ›

If an individual opts for the new, concessional income tax regime for FY 2021-22 (AY 2022-23), then the basic exemption limit will be Rs 2.5 lakh, irrespective of the age of the individual taxpayer. Senior citizens and super senior citizens do not get any benefit of higher exemption limit.

Who can use ITR 1? ›

Who is eligible to file ITR-1 for AY 2022-23? Income of Spouse (other than those covered under Portuguese Civil Code) or Minor is clubbed (only if the source of income is within the specified limits as mentioned above).

Is it better to file 0 or 1 as a single person? ›

By placing a “0” on line 5, you are indicating that you want the most amount of tax taken out of your pay each pay period. If you wish to claim 1 for yourself instead, then less tax is taken out of your pay each pay period.

Can I file ITR with 0 income? ›

Filing a NIL income tax return is not mandatory if your total income is below the basic exemption limit as per the income tax act. But it is always recommended that you file an ITR if there is any source of income earned by you in a financial year. If you are finding the task tedious, then stop worrying.

Should I file ITR as a student? ›

It is always advised to start filing your ITR at an earlier age, even when you do not have taxable income. So, if you have just turned 18, you can aval the basic exemption limit of Rs 2,50,000. If your net taxable income is less than or equal to Rs 5 lakh, you are eligible to claim rebate under Section 87A.

Videos

1. COMMON MISTAKES While Filing Income Tax RETURN (ITR) | कही आप भी तो ये गलती नहीं कर रहे ?
(Chartered Wisdom)
2. Common Mistakes While Filing ITR (Income Tax Return) and कही आप भी तो ये गलती नहीं कर रहे ?
(CA Sunny Raj)
3. इनकम टैक्स रिटर्न फाइल करने से चूक गए? यहाँ आपके लिए एक उपाय है - सीए श्रीराम राव
(NRI Money Clinic)
4. अभी ITR file करें या नहीं | Income Tax Return Latest News 2021 | ITR Not Submitting | कैसे solve करे
(Mytaxsys)
5. ITR Mistake | How to correct mistake in itr | Defective itr
(Ssaral Finance)
6. Top 10 Mistakes Beginners Should Avoid While Filing Income Tax Return AY 2021-22
(Consult Gurpreet)
Top Articles
Latest Posts
Article information

Author: Arielle Torp

Last Updated: 03/06/2023

Views: 5762

Rating: 4 / 5 (41 voted)

Reviews: 80% of readers found this page helpful

Author information

Name: Arielle Torp

Birthday: 1997-09-20

Address: 87313 Erdman Vista, North Dustinborough, WA 37563

Phone: +97216742823598

Job: Central Technology Officer

Hobby: Taekwondo, Macrame, Foreign language learning, Kite flying, Cooking, Skiing, Computer programming

Introduction: My name is Arielle Torp, I am a comfortable, kind, zealous, lovely, jolly, colorful, adventurous person who loves writing and wants to share my knowledge and understanding with you.